The many adventures of Plutten och dennes värdinna


Hej från vecka 38 (37+0)!

Tjoho, 20 dar till beräknad födsel!
Från och med idag räknas bebben som färdigbakad, och dess enda uppgift från nu till nedkomst är att tjocka på sig och slipa på sina skills, såsom andning och dylikt. Men skulle den födas nu, skulle det inte räknas som för tidigt.
Och åh, som jag hoppas att den vill födas nu i dagarna!
Mer om det strax...

De senaste veckorna har vår käre lille plutt haft en del fyr för sig. Som att vända sig från rätt till fel håll, till exempel. Det blev nästan aktuellt att boka ett vändningsförsök på sjukhuset, men vi hade tre dagar till nästa MVC-kontroll, så jag youtubade efter tips och tricks på hur få bebis att vilja vända sig spontant... och hittade flera flummiga hemmaövningar. Allt ifrån att sitta och bresa så ofta man bara kan, såväl på golvet framför teven som på felvända köksstolar, till höftrullningar, och att ligga på rygg på golvet med massa kuddar uppbullade under rumpan, i 10 minuter om dan.

Ägnade mig flitigt åt de här movesen, och Plutten verkade fatta galoppen, för när vi var tillbaka på kontroll hade den både vänt sig och kört fast huvudet litegrann (till ruckbart läge).
Sicket teamwork va! 

Mitt blodtryck har fladdrat till och skenat iväg nån gång också. Samma dag som jag fick besked om pluttens felvända läge, var trycket för högt, men på kontrollen då plutt låg rätt, låg även blodtrycket innanför en angenäm gräns.  Och mitt kiss, som de gärna ville kolla, var proteinfritt och fint.

Så jag har inte tänkt mer på det. Har bara förutsatt att allt är lugnt igen, och i godan ro jobbat färdigt mina sista dagar på jobbet (slutade verkligen i grevens tid med tanke på ork och kropp), hälsat på hos släkt och vänner i Gislaved, hjälpt till med fika och mat på pionjärskolan i vår Rikets sal, haft tal, osv. Hållit igång som vanligt helt enkelt.
Visst har jag varit trött och svullen på sistone, knappt fått plats med fötterna i kängorna, varit tjock om fingrarna och fått skippa vigselringarna, osv. Men det är ju sista veckorna, vad kan man vänta sig? Har jag tänkt.

Sen nån vecka tillbaka har jag även börjat få tätare sammandragningar, både vanliga som inte gör ont, och såna som gör vansinnigt ont. Förvärkar. Som stark mensvärk, fast värre (tack och lov kortvarigare pga. den stegrande och avklingande stajlen som värkar jobbar med). Har vissa nätter vaknat av att det känts som nån huggit mig i vekryggen med en brinnande kniv, typ.
Detta och den stora tunga magen gör att jag inte sover hela nätter längre. Sover knappt alls, om jag får tolka verkligheten själv. Många uppstigningar, andningskippningar och toabesök blir det. Men däremellan är det nog så att lite sömn kläms in trots allt, ty då har jag den goda smaken att snarka högt OCH dregla frejdigt.

Är nästan avis på J som får åtnjuta detta prinsessbeteende natt efter natt.


Hursomhelst. Idag var det dags för MVC igen. Och jag såg och se, mitt blodtryck var för högt - igen. Dessutom innehöll kisset protein. Dessa två faktorer, plus tidigare nämnda svullnad, kan indikera trötta njurar och/eller (?) en begynnande havandeskapsförgiftning.
Det behöver inte vara nåt sånt, men är viktigt att ha koll på läget.

Så nu har jag i uppgift att vila och ta det lugnt, vara uppmärksam på Pluttens aktivitet i magen, och på mitt eget mående. Om jag får ont långt upp i magen, eller får flimrig syn eller besvärande huvudvärk (hej story of my life, men får väl ta det säkra före det osäkra ifall huvudvärken skulle dyka upp i vilken som helst skepnad) ska jag genast kontakta lämplig vårdinstitution.
Dessutom blir det täta kontroller på MVC, typ varannan - var tredje dag. Känns tryggt.

Jo, barnmorskan min sa att när kroppen är i det läge som min är nu, är det bästa egentligen att ba föda. Fast helst att det kommer igång av sig självt, såklart. Så jag känner att tja, det får gärna dra igång. Typ nu. Har till och med köpt godis till BB-väskan, så vi är all set.

Vet inte om eller när det i så fall blir aktuellt med igångsättning annars, men antar att det beror på hur mitt tillstånd utvecklar sig. Ännu är det ingen ko på isen. Och Plutten bökar hejvilt därinne, med sina fina hjärtljud och allt. Morskan tycker det känns som en ganska nätt liten bebbe. Inte onormalt liten alltså, men ingen dunderklump.
Jag tycker det låter gulligt och bra. Men jag tycker i och för sig att allt med Plutten låter gulligt... än så länge... hade reagerat likadant om hon sa att det var en stor bebbe.


En annan rolig grej är ju att det råder mässlingshysteri i Göteborg just nu. Än så länge bara 12 konstaterade fall, men jag läste idag att en personal på Östra sjukhuset som vistats bland nyfödda har visat sig vara mässlingsmittad. Så hen kan ha smittat 63 bebbar. Känns... sådär stabilt. Hur och när vet man att spridningen är under kontroll?
Vill inte ge bebisen immunglobulin så fort den tittat ut såklart - åker hellre till Varberg och föder där i så fall.
Får försöka reda ut detta lite mer på fredag.

Hmm, ja. Det var det om detta. Jag skulle ägna mig åt studium och förkovring ikväll också, var tanken. Men min hjärna är en outsägligt trött gröt, och min torsdag är planlös, så jag skjuter upp alla ambitioner till nästa dygn, och fortsätter dricka te och googla på bebishörna-inredning istället...

Visst längtar man efter ljus och liv nu? Längre dagar med mer innehåll? Snart, snart!
Tills vidare kan man alltid peppa med Tomas Andersson Wijs version av "God morgon" - den är mitt nya vardagssoundtrack, mitt anti-ångest-statement. Testa ni också.


Peace!




Trött. Stor. Försöker sitta naturligt på en stol framför en kamera. Svårt. Fin ambition ändå.

Kommentarer

Agneta sa…
Så förståeligt att du är trött gumman! Men ändå så utstrålar du ett lugn och är så cool i din graviditet💓 Skönt ändå att allt är klart liksom...vad väntar hen på? Jag tycker det låter som den ska komma vilken dag som helst faktiskt. Kan det vara så att man missat lite vid beräkning av nedkomst? Det kan ju inte vara exakt för alla heller... Så otroligt spännande det är! Vi längtar så mycket efter denna älskade plutt💓 Så...come on little fellow, Let's make a drama!!!❤️❤️❤️

Populära inlägg