Fortsättning på det sockerfria äventyret


Jamen hej.
Det gick ju inte så bra att hålla den här bloggen uppdaterad... meeene, nu är jag här igen!

Känns som det blir lite tradigt att skriva dag för dag exakt vad vi ätit, eller? Plus att jag inte kommer ihåg exakt, hähä. Så jag skriver lite i stora drag.

Helgen i Gislaved innehöll ju lite ofrivilligt fusk, sist nämnde jag ju stekfläsket som visade sig innehålla druvsocker. Sen tillkom även en frukostgröt gjord av min svärmor - jättegod! Den innehöll bland annat tranbär, som i efterhand visade sig vara sockrade.
Plus att när Jonathan hade varit kräksjuk den där första natten, köpte jag varsin vitamin well-dryck åt oss, med kaktus/citron (för de är ju så fräscha och goda när man mår/mått illa)... och trots att jag hade läst ingredienserna missade jag helt att även de innehöll druvsocker. Blev väl tillfälligt sockerblind eller nåt.
Hursomhelst, vi gav inte upp pga. dessa små fadäser, utan fortsatte vår kamp, och gör det än i denna dag.

Det känns för övrigt inte som nån vidare kamp, utan mest bara som nåt härligt.
Vi mår bättre, orkar mer, vaknar piggare på morgnarna (J brukar ha extremt svårt att komma upp, men han har klivit upp vid första alarmet flera dar i rad; fantastiskt!), har jämnare humör och inga dippar i ork och humör.

Häromdan gjorde jag min favvoveggorätt - zucchinibiffar med fetaost och soltorkade tomater. Till det rotsaker i ugn och hemgjord tzatziki.
Intresserad? Gör såhär: riv två zucchinis och lägg i sil eller durkslag. Salta tämligen rikligt. Låt stå över en bunke i ca en kvart, så att vätskan rinner ur.
Vispa två eller tre ägg lite lätt i en annan bunke.
Hacka två salladslökar och två eller tre vitlöksklyftor, lägg i äggbunken. Tillsätt även ca tre nävar hackad bladspenat, några soltorkade tomater, ett halvt till ett helt hackat fetapaket, en till två matskedar mjöl (jag använder potatis eller ris) hoprört med en tesked bakpulver.
Lägg sedan i den rivna zucchnin, tillsätt kryddor (t.ex. salt, peppar, oregano, och diverse provensalska smaker om du gillar sånt).
Olja stekpannan och klutta ut små biffsizeade smet-delar. Stek efter behag (ett tips är att typ bryna dem, sen lägga in dem i ugnen en stund för genomstekning).

Ät med bönpasta, annan pasta, rotsaker, samt tzatziki eller motsvarande!

(Angående tzatzikin: Jag river helt enkelt ner lite gurka och vitlök i turkyoghurt eller creme fraiche, tillsätter lite olivolja, citronsaft, örtsalt och peppar, och rör ihop. Gött äre!)



När vi vill äta nåt gott på kväll och helg hackar vi jordgubbar, mango och annat gott och vispar grädde till! Eller så gör vi grönsaksstavar och en god creme fraiche-dipp.

Mer hinner jag inte skriva nu - häj!

Kommentarer

Fy va bra att ni känner av lite positiv feedback på sockeravhållsamhet! Visst är det lurigt med allt smygsocker? Vi har hittat en bearnaisesås helt utan tillsatser och socker, men ej eko, och om vi väljer deras eko så finns det lite socker, dock sist på listan. Så knepigt verkligen att försöka äta nyttigt och inte alltid kunna göra allt från grunden.
Heja er!
Evavester.wordpress.com sa…
Ja, det verkar vara krångligt att försöka vara helt sockerfri, men ni kämpar på bra så ge inte upp för allt i världen. Trots de små druvsockermissarna så tror jag ändå att det gör skillnad att fortsätta hitta bra alternativ. Du har faktiskt fått mig att fundera på att göra samma sak.... Hade tänkt vänta till April, men det är dumt.... Bättre isåfall att starta på bumsen. Idag har jag varit sockerfri så jag börjar nog idag! Och härligt tips om Zucchinibiffarna... De måste jag testa för jag vet uppriktigt inte vad jag skall äta under en hel månad? Eva
S sa…
Mireille, ja det är häftigt! Och en lurig djungel verkligen. Vi åt Lallerstedts bea förra helgen, den var helt sockerfri. Är det den ni hittat också?
Heja er med!
S sa…
Eva, vi ger inte upp! Tack för supporten och för att du hänger med på resan. :) Ja det är alltid lika bra att börja på en gång! Hur har det gått? Det är inte så svårt, och man behöver ju inte vara så överdrivet sträng med sig själv från första början, typ att ta bort allt bröd å all pasta... ta det efterhand om du vill, men börja med det direkt tillsatta sockret. Det är mitt tips. :)
Ingen aning! Det får jag kolla nästa gång den åker fram på matbordet : )
Unknown sa…
Där kom det goda receptet! 👍

Populära inlägg