fredag, februari 26, 2016

Dag 2 och 3

Hello!

Vi befinner oss sedan igår kväll hos svärisarna, mysigt värre är det... bortsett från att Jonathan har ägnat delar av natten åt att kräkas. Nu ligger han illamående med öm mage i soffan bredvid mig, och vi kollar Poirot-dvd:er.
(Vadan denna magattack? undrar ni. Det gör vi också.)

Hursomhelst, vi kämpar på med sockerfriheten, nästintill fläckfritt, och här kommer en snabb redogörelse för vad vi ätit de senaste dygnen.

Dag 2:

Jag åt frukost på förskolan, två ägg fördelade på tre riskakor. Till lunch fick jag nåt slags kött- och potätblandning i tunn tomatsås (något trött på allt tomatbaserat, men förstår att jag är krånglig att sno ihop specialkost åt i skolköket...).

Till mellanmål hackade jag en apelsin och två gula plommon och blandade med keso. Mycket gott och friskt. Kände mig lätt och pigg efteråt, och tog rentav en runda i skogen (ca 5 km) när jag slutat jobbet. Kände enorm skillnad i energinivåerna, även om det säkert delvis berodde på den underbara eftermiddagssolen. Men slår vad om att jag hade varit tröttare om jag ätit de sedvanliga riskakorna med kallkorv eller leverpastej.

På sluttampen av skogsrundan var blodsockret lågt, och jag fick njutrysningar av att tänka på budapestbakelser, drottningsylt och allt möjligt sockrigt. Kände klar abstinens. Men när jag kom hem tryckte jag i mig en morot istället.

J kom hem från jobbet och berättade att han känt sig så lugn, jämn och glad hela dan; orkat stå och småprata med kollegor utan inre stress osv. Och ingen panikhunger eller jättedipp i energi.

Till middag åt jag och J köttfärssås med grädde, goda kryddor och färska tomater tillsammans med ugnsstekta morötter, gul lök och potatisar. (Han hade ätit samma sås till lunch, fast tillsammans med bönpasta då.)

Kvällsfika... jag skippade det, var inte så hungrig. Minns inte vad Jonathan åt. Jo, en apelsin. Lite yoghurt kanske.

Dag 3:

Vi åt samma frukost fast på olika ställen; havregrynsgröt med kokta blåbär.
Min lunch bestod av vanlig, god stekt laxfilé (bra jobbat, Frölunda kulturkök!) med kokt potatis. J åt också nåt fiskigt på en lunchrestaurang nära sitt jobb.

Middagsintaget denna dag blev lite konstigt eftersom vi åkte bil kring middagstid. Men strax före fyra slängde jag i mig en äggröra med keso, och på kvällen åt vi plockmat hos svärisarna. Stekfläsk (lite fusk eftersom det visade sig innehålla druvsocker, men vi var så hungriga och trötta att vi inte orkade leta alternativ), stekta ägg, brieost, räkor med dill och citron, kalvsylta, salta mandlar, glutenfritt havre- och morotsbröd (som också innehåller lite socker tyvärr, men antar att det är enbart i jäsningssyfte; är ju inget sötebröd eller sirapslimpa direkt)... och så jordgubbar och ananas med vispade grädde.
Älskar fenomenet som uppstår när man avhåller sig från sockergrejer - att frukt blir så otroligt gott och känns så lyxigt.

Nå. Det var väl det vi stoppade i oss. Sen tog Jonathan nån öl i bastun, och efter det mådde han alltså illa konstant, och gör fortfarande. Antingen blev det en konstig blandning i kistan, eller så har nån smittat honom med nåt lurt (förmodligen jag, tack vare förskolan, i så fall). Hursomhelst, hoppas på ett snabbt tillfrisknande.


Nä nu måste jag återgå till deckar'n! Häj!

tisdag, februari 23, 2016

Sockerfria dag ett

Ja, idag drog vi alltså igång den sockerfria månaden. Och det var väl inga större märkvärdigheter. Bytte ut sylten på gröten till blåbär, och skippade mackorna. Åt äggröra på två ägg istället. Blev otroligt mätt.
(Vet dock inte vad J åt till frukost eftersom vi käkade och började jobba vid olika tidpunkter... men misstänker att han slängde i sig nån riskaka - dock utan köttpålägg som t.ex. vår älskade Emilkalkon, eftersom i princip allt sånt innehåller socker.)

Till lunch fick jag i förskolan en torskbit i nåt slags tomatsås. Skippade såsen pga. att den var tråkig och svår att innehållsbestämma. Tog istället den kalla fisksåsen. Till detta åts potatis, broccoli och tomatklyftor.


Kom hem vid halv sex, och det var dags att snabbt slänga i sig mat innan mötet (som jag sen inte kom iväg på pga. magont, men det är en annan historia).
Jag tog gårdagens kycklinggryta och drygade ut med hyvlad stekt morot och lite gul lök och grädde. Innan dess innehöll den alltså kyckling, lite provensalska örter, créme fraîche, soja och kalvfond. Tillbehör: surkål, sallad och bönpasta.

Ja, det var det. Jonathan står i skrivande stund och steker bananplättar - ett ypperligt mellanmål/kvällsfika/frukostkomplement. Man vispar helt enkelt ihop ett ägg och en mosad banan och steker. Ätes gärna med blåbär och grädde, eller nåt annat gött. Rekommenderas! Om jag tålde banan skulle jag också gå bärsärkagång på dem, men nu får jag nöja mig med nån smakprovstugga då och då.


Förresten, när jag berättade om det här projektet för vännen Eva igår, lånade hon mig en bok på ämnet, "Sockerbomben". Har börjat småläsa, och ser framemot att sluka resten.
(Hade tänkt lägga in bild på den här, men det verkar inte funka via iPad såatteeee...)

Måendet då? Tja, vi har ju nyss börjat, men mentalt är det väldigt bra, vi är taggade och fast beslutna att klara utmaningen. J stod emot en stor godisskål på jobbet idag, och jag bytte ut mellanmålsriskakorna med sockrig leverpastej mot en apelsin och ett äpple.

On to the next, och tack för idag!



måndag, februari 22, 2016

Projekt sockerfri


Hallå i holken!

Nu gör vi ett avbrott i min oregelbundna sammanfattning av 2015 för att sticka in med en hälsoresa.
Eller alltså, eh, jag och Jonathan ska vara helt utan socker (bortsett från måttliga mängder frukt, kanske en liten skvätt honung ibland, och en öl eller ett glas vin nån gång på helgen) under den närmsta månaden.

Jag har länge varit sugen på ett sånt projekt - var ju i princip helt sockerfri under nästan ett års tid, kring 2011. Vill minnas att jag mådde mycket bättre då; kände mig piggare, mindre svullen här och där, hade mindre huvudvärk, jämnare humör och klarare tankar.

Sen föll jag successivt tillbaka in i sockersvängen, och ville ta mig ur den, men hade inte tillräckligt med motivation, trots försämrat mående. Blev en dimmig liten sockerslav på nytt.

Men nyligen bestämde jag mig; från och med den dag jag fyller trettio ska jag börja ta bättre hand om mig. Mat- och motionsmässigt.

Lägligt nog såg J och jag idag - min sista dag som tjugonioåring - den mycket intressanta och underhållande dokumentären "Sockerfilmen" i svtplay, och under dess gång blev jag i tysthet än mer motiverad att hålla mig till min plan. Men jag sa inget till J (har sagt ganska många gånger att "på måndag ska jag sluta med socker..." så jag ville inte dra samma floskel igen).

Ni kan ju därför tänka er mitt lilla inre jubel när han efter filmen beslutsamt utbrast: "Nu kör vi en månad utan socker!"... och så pilade han iväg ut i köket för att lägga alla sockrade kylvaror på en speciell hylla som vi nu har belamrat med varnande post-it-lappar.

Vi äter ju inte sjuka mängder sött här hemma; lagar i princip alltid mat från grunden, och äter mest godis på helgerna. Men visst smyger det sig in här och där. Sylt på morgongröten, ketchup i köttfärssåsen, söta sillinläggningar och salta gurkor, kaviar på riskakorna, osv.

Så nu går vi all in, och bojkottar (i princip, är väl bäst att tillägga, så man inte får nån vän av ordning, hållandes en pekpinne, efter sig) allt som kommer i vår väg och innehåller den söta drogen. Hähä.

En vän undrade hur i all sin dar det skulle gå, och vad ska vi äta egentligen, och kan jag inte blogga om det eller nåt?

Så okej då, jag ska försöka! Kan vara en bra morot att hålla sitt avtal, dessutom.

Tänkte skriva vad vi ätit varje dag, hur vi mår, hur motivationen håller sig och om vi märker nån hälsomässig skillnad.

Jag har faktiskt till och med vägt mig inför detta projekt. Äger ingen våg och tror inte på siffror när det gäller hälsosamhet... men tänkte att det kunde vara intressant med den eventuella skillnaden. Så nu är "startvikten" dokumenterad, och så får vi se om det blir nån skillnad även på den fronten.


Imorgon börjar vi alltså! Är lite sugen att länsa skafferiet på chokladkakerester och naturgodis nu ikväll, men J hävdar att "there's no time like the present" och "det finns inget 'jag slutar imorgon', så säger alla rökare också"... sååå det får nog bli stående. Karln har ju rätt.

En utmaning kommer nog bli maten på förskolan, där jag ju vistas fyra dar i veckan. Vet inte exakt vad maten innehåller, och funderar faktiskt på att köra med egna matlådor att ha för säkerhets skull, de dagar lunchen verkar suspekt.
Och så vore det nog bra att dra ner på riskakemängden, så en frukt eller fruktsallad eller liknande får ersätta mellismackorna.

Så långt har jag kommit i planeringen hittills.



Ja. Då så. Nu vet ni, och nu kör vi. Häpp!