downtown train

Det har varit en fantastiskt skön, avkopplande, rolig, lagom, slapp vistelse i Stenungsund och Göteborg.

Det har varit bebismys, återseende av härliga vänner och bekantskaper, helt nya bekantskaper, massor av fika, ikapp-pratande, skratt, 8-bitars Nintendo, beskådan av den 5 år gamla popkonsttavlan som föreställer mig, och som jag bara sett på bild innan, kinestjänst, runtvandrande i Göteborg (som jag älskar denna stad! jag hade glömt det, men alla dessa träd och alléer (framför allt allén med stort A, Håkan Hellströms allé) gör underverk med mitt humör), och icke att förglöma: jazz, Tom Waits och levande ljus i min ensamhet, i en finfin lägenhet i Majornas mysigaste område.

En stor del av nöjet med att resa bort ensam är nämligen att umgås med sig själv på nya platser, tycker jag. Det är så jag bäst smälter mina intryck.
Att ha en vardag borta ifrån den vanliga vardan, på nåt vis. Jag älskar det. Så eget logi passar mig ypperligt.

Plus att jag tycker att det är jobbigt att vara uppi andra människor dygnen runt - även om det är bra människor.


... Och nu råkade jag, apropå det, hamna ensam i en liten lägenhet i Midsommarkransen. Det var nämligen så, att jag köpte tradera-biljett Göteborg - Stockholm, med avgång 18.42. Fick den hyfsat billigt.
Efter att jag alltså vunnit budgivningen, insåg jag att det inte gick några tåg eller bussar från Stockholm till Sundsvall efter klockan åtta.

Hej och hå jungman jansson, tänkte jag, men blev inte nervös eller orolig. Och jag är så stolt (på det hälsosamma viset) och glad över att jag inte är så längre. Så där supernojig och kontrollbehovig.
Jag tycker det är lite kul och spännande att freestyla på detta sätt - det ordnar sig ju som bekant alltid.

Tack och lov hade jag ett par sundsvallskontakter som numera huserar här - i samma hyreshus till och med.

Så jag snodde åt mig nattlogi hos den ene, och han fick tillfälligt flytta in hos den andre.

Det var snällt av dem, och bekvämt för mig. Mycket bättre än att ligga på en bänk på centralen.



Just nu leder jag budgivningen på en biljett till 10.30-tåget mot Sundsvall. Ska bli rätt skönt att komma hem. Fast jag längtar inte sådär som jag brukar göra.
Hade gärna stannat i Gbg eller rest runt nån annanstans, lite mer.

Jag behöver den omväxlingen just nu.
Det var så längesen jag sist åkte nånstans själv. Detta var verkligen på tiden.

Det är en gladare Sanna som kommer hemfarandes vid 14-snåret, det kan ni hoppa opp och sätta er på!

Kommentarer

Populära inlägg