Rosamunde Pilcher

Ja jag säger då det.
Det är mycket man kan bli upprörd över.

... Men jag skriver inte här, vad det gäller. Det upprör bara fler människor, och sårar känslor, och sånt är ju onödigt.
Om än lockande, det att få skriva av sig.

Men friden är viktigare.


Jag sitter och läser "September". Ja, håller fortfarande på med den. Plockade fram den för några dagar sen och såg att jag hade hälften kvar.
Det var längesen sist.
Men ett kärt återseende. I love it.

I love hösten också. Man får liksom tillåtelse att vara sorgsen, allvarsam och lågmäld. Det är ingen som undrar. För det är höst.
Inte för att det finns något att undra över. Vissa människor är bara såna. Sorgsna, allvarsamma.


Skrev ett rätt jobbigt, men ack så nödvändigt brev, igår. Postade det innan lådtömningen, så kanske det kommit fram idag.
Jag blir lite nervös när jag tänker på det.
Men jag var tvungen.



Jag ringde a-kassan idag. Tant Barbro visste ingenting om mitt ärende, och kopplade mig därför till min handläggare Irene.
(Varför blir man inte kopplad till sin handläggare på en gång? Vad är det då för vits med att knappa in sitt personnummer medan man väntar? Vansinne, det är vad jag tycker om det hela.)

Min handläggare Irene svarade aldrig, så jag ringde facket istället. Frågade svarartanten om man får hjälp från första dagen som medlem, för i så fall ville jag anmäla mig för att kunna anmäla mina chefer.
Hon kopplade mig vidare till "ett ombud... eller nej förresten jag kopplar dig nog till en assistent istället".
Inget svar.

Jag hade inte tid att sitta i kö mer än en kvart, så det blev inga barn gjorda någonstans. Som vanligt.

Jag vet ingenting om nåt.



Jag får väl njuta av ledigheten så länge. Jag tror att jag kanske har pengar så att jag kan klara mig igenom denna månad.
Men egentligen handlar det inte om det. Det handlar om att jag vill sätta dit dem. De har sparkat folk på felaktiga grunder förr, vissa gånger har de säkert kommit undan, men en (eller två? gällande samma person) har de fått böta. Facket har blivit inkopplat.

Jag vill verkligen visa dem att jag inte tänker tiga och snällt lyda.

Nåja.


Var på bio med Anna och Lisette igår. "No reservations". Den var rätt bra. Snyftig och mysig stämning med fina bilder, men väääldigt Hollywoodig. Och Zeta-Jones var verkligen helt sugig i huvudrollen.


Jag funderar på att göra nåt crazy ikväll. Det lutar åt att åka och simma eller att gå på jazzklubb. Beror på vem jag får med mig und so weiter.


Nä men, om man skulle åka hemöver? Fast det är nåt särskilt med att sitta i köket här och läsa böcker, med Radio Guld på svagt i bakgrunden.

Vi får se. Jag freestylar.


PS. Kom på en sak när jag låg och inte kunde sova tidigt imorse. Varför heter det Mystery Shopper? Är det inte lite väl absurt? Secret Shopper låter bättre, tycker jag. Så länge man inte förkortar det, förstås. Det kanske inte är så kul att ha benämningen SS.
Jag antar att Mystery Shopper är bättre ändå, ur den aspekten...
DS.

Kommentarer

Populära inlägg