Mr Sandman is my homeboy

Halli hallå,

den frasen sitter fast i min hjärna. Mamma säger det oavbrutet nu. Helt okynnes. Typ istället för "å hej och hå".

Jag säger det också lite okynnes.

Sabla Skatan-show.



Ikväll har vi tittat på "Sweet home Alabama" och gråtit en skvätt i slutet, som vanligt. Det är en fin film.

Jag har även skrattat härligt hejdlöst mycket i afton, åt alla möjliga och omöjliga saker, trots att första halvan - eller större delen egentligen - av dan var rätt pissig.

"Frid som övergår allt förstånd" antar jag att det kallas.

... Och Doloxene + Alvedon.

Ja vad ska man säga.


Har i alla fall varit på jobbet och ställt skåpet idag. Tror E blev väldigt nervös när hon insåg att jag menade serious business. Hon började fingra och nippra och fidget...a.
Jag hade nämligen inte låtsats som nånting på telefon innan, men när jag kom dit och hon trodde jag direkt skulle skriva på det nya avtalet, sa jag helt kallt nåt i stil med:

"Det är bara det, att uppsägningsbrevet är ogiltigt. Ni kan inte ge mig det den åttonde och säga att det gäller från den första. Ni skulle gett mig det en månad innan, alltså innan jag gick på semester, i så fall. Jag kommer inte få nåt från a-kassan denna månad."

Hon: "Jaha, eh jaså... men gäller det när man har skrivit... " (pekar på nån rad på avtalet).

Jag: "Kolla här, det står här på baksidan av avtalet. Enligt paragraf elva. 'Minst en månads uppsägningstid.' "

Hon: "Jaha... vem är det som du pratat med på a-kassan då? Kanske jag skulle ringa dit och höra efter hur det funkar..."

Jag: "Det är olika, man får ju trycka in sitt personnummer och bli kopplad. Men jag kan ringa upp nu på en gång om du vill prata med dem."

Hon: "Njaa, det blir väl svårt nu det."

Jag: "Närå, jag ringer upp dem från min mobil, och så kan jag ringa Lisette och be henne komma och ta kassan."

Det var då hon började greja med sina nävar lite förstrött.

Och ja, sagt och gjort.

Jag fattar egentligen fortfarande inget, och vet inte ens om jag är anställd ännu, eller om uppsägningen var giltig. A-kassetanten skulle skicka några blanketter till E, tydligen.

Men nu vet de ju hur det ligger till. På a-kassan alltså. Så det är väl ett steg närmare.

Och jag sa till E att jag inte tänker skriva på det nya avtalet förrän detta är utrett.


Hmm... undrar just om jag ska jobba på torsdag ändå? Nåja, måste ju in och be E fylla i arbetsgivarintyget imorgon ändå, så kan väl kolla läget lite försiktigt då.


Men men. Nu blir det till att dela ut CV's över hela stan.
När jag var nyutexaminerad var det så lätt att skriva CV's. Då briljerade man bara med att man var utbildad konditor, och sökte jobb på alla caféer.

Nu när jag vill söka lite olika jobb... vad tusan ska jag skriva då? Börja slafsa med mina personal skills, typ "jag är väldigt ärlig och öppen som människa och har lätt till skratt" ?

Skona mig.


Tja, får väl knåpa ihop några nu, innan jag somnar.


Oh apropå somna. Vet ni vad jag gjorde förut, när jag egentligen skulle skrivit CV'n och härjat på?
Jag sov som ett barn. Sket totalt i mina plikter, virade in mig i filtar och somnade så skönt som aldrig förr, på gästsängen.
Två timmar hann jag få ihop, innan pappa väckte mig. Och det krävdes två väckningar innan jag var tillbaka i medvetandeland.


Alltså åh. Har nog aldrig sovit så skönt nån gång.
Det var välbehövligt i sanning.


Så nu kan ni skriva opp det också!

Kommentarer

Wisconsin sa…
oj oj.. det var ju nästan som Liam Lynch's låt:

I went down to the beach and saw Kiki
She was, like, all "ehhhh"
And I was, like, "whatever!"

hursomhelst, nu kan du ju iaf skriva i ditt CV att du har arbetslivserfarenhet. det kunde du inte förut. :)
S sa…
Haha. Ja nästan så.

Det har du rätt i. Har lämnat ut några ansökningar nu, briljerar däri hejvilt med alla extrajobb och fasta jobb (antal ett) jag haft genom åren. Men ingen har ringt ännu... :(

Populära inlägg